Terug naar overzicht

De maand augustus: succes of frustratie

Geplaatst op 29-08-2015
De maand augustus: succes of frustratie

Op het moment van schrijven zit ik in de zijkamer aan mijn steigerhouten bartafel en analyseer in gedachten mijn zakelijke ontwikkelingen van de afgelopen maand. De maand augustus is de maand dat heel Nederland aan het vakantie vieren is, dat de buitenlandse toeleveranciers verplicht vakantie houden en dat je dan ogenschijnlijk aan de zaken toekomt die je normaliter geen prioriteit geeft. Hoe anders kan het allemaal verlopen. De maand augustus was vooral de maand waarin het balanceren was tussen prive (lees vakantie kinderen) en zakelijk, tussen succes en frustratie en niet onbelangrijk…..het was/is de maand van het maken van zakelijke keuzes om het jaar 2015 goed af te kunnen sluiten.

 

Als ondernemer heb ik belangen in verschillende bedrijven. Bij het ene bedrijf een “stil” belang, bij het andere bedrijf een actief en bestuurlijk belang. Wat was ik de afgelopen week trots op mijn compagnons van Bold Labels. Bold Labels, een bedrijf welke ruim 5 jaar geleden door twee ambitieuze jongemannen is opgestart, is distribiteur van horloges in de Benelux. Met name de trendy horlogemerken Daniel Wellington, Triwa, Nixon en Briston hebben de eerste 8 maanden ver boven verwachting gepresteerd. Hoe anders was het 3 jaar geleden. Het is de tijd dat succes hebben ook een keerzijde kent. De organisatie groeide, de merken werden binnen gehaald en ondertussen groeide het aantal online verkooppunten. Deze combinatie van factoren is voor denk ik 70% van de ondernemers een cruciale cocktail van het begin van het einde. Ook voor ons bedrijf. En dan komt het er op aan. Dan moet je geloven in jezelf en je ondernemerscapaciteiten laten gelden. Uitspreken van commitment, duidelijke strategie, maken van keuzes, verantwoorde financiële huishouding en gerichte focus waren de stappen die in 2013 werden genomen. En met succes! Afgelopen week hebben we de eerste 8 maanden van 2015 doorgenomen. We kunnen terugkijken naar de vele gemaakte stappen met als resultaat een gezonde financiële huishouding en een ontzettende groei in omzet en verkooppunten. We durven weer te dromen over de volgende stap. Het is dan ook mooi om te zien dat de twee eindverantwoordelijken plezier in hun werk hebben en buitengewoon trots zijn op hun eigen bedrijf.

 

Ook voor mijn andere bedrijf, Maxshopping.nl, stond de maand augustus in het maken van keuzes. De afgelopen 6 maanden is het met Maxshopping en al haar onderliggende online winkels ontzettend hard gegaan. Veel nieuwe leveranciers, goede recensies in de media en goedlopende marketingcampagnes hebben haar vruchten afgeworpen. Maar ook hier heeft succes een keerzijde. Vanuit Maxshopping werken we veel met Franse, Belgische en Deense leveranciers. Met al deze leveranciers hebben we een zeer prettige samenwerking en over het algemeen een goede communicatie omtrent leveringen. Hoe anders was het dit jaar. Mede door groei in verkoop en verplichte vakanties van onze leveranciers kregen we te maken met niet behalen van door ons afgegeven bezorgtijden. Daarnaast kregen we te maken met een ontzettende groei in verkoop van tuinmeubelen, met tot gevolg dat onze koeriersdienst het bijna niet kon bolwerken. De wet van Murphy leek wel geboren. Voor ons als bedrijf, waarbij inkoop, verkoop en logistiek goed op elkaar is afgestemd, was dit een compleet nieuwe situatie. Als ondernemer moet je dan snel schakelen. Samen met mijn collega Jeroen hebben we dan ook de zeilen goed bij moeten zetten en hele gerichte keuzes moeten maken. Aanvulling van logistieke partners, bepalen van locatie nieuwe magazijn, aanpassing van teksten op de websites en met de billen “bloot” richting de klant aangaande de bezorgtijden waren de te nemen hobbels afgelopen maand. Het lijkt erop dat het zijn vruchten af begint te werpen. De fabrieken draaien weer op volle toeren en ons magazijn begint weer vol te raken. We kunnen ons opmaken voor nieuwe marketing campagnes en de verdere uitrol van Maxshopping winkels. 

 

De eerste stap qua marketing en presentatie hebben we afgelopen week genomen. Samen met Endless Creations, Unique webdesign en Brandsonly hebben we de site een frisse opknapbeurt gegeven. En wanneer je daar mee bezig bent, met in je achterhoofd de problematieken van de maand augustus, dan kan je alleen maar concluderen dat je trots bent op je bedrijf en dat het niet allemaal vanzelf gaat.



Succes zit in delen met soortgelijk denkenden